Hier een goedkoop alternatief voor de peperdure Macro lenzen.
Dergelijke setjes zijn te koop tussen de 30 en 129 euro ongeveer.
Mijn setje koste 50 euro.
Het is een setje van 4 lenzen en een zonnekap.
Dit soort lenzen zijn in verschillende diameters te verkrijgen, voor de verschillende soorten merken en lens diameters.
Voor mijn Canon is dat 58mm diameter voor de standaard 18-55 lens.
De lenzen in de door mij gebruikte set zijn;
1+, 2+ en 4+ close-up
10+ Macro
En natuurlijk de zonnekap.
Lenzen en zonnekap kunnen op elkaar geschroefd worden zoals normale filter, om zo een grotere vergroting te krijgen.
Als voorbeeld heb ik een pen genomen, om te laten zien wat je met deze lenzen kan bereiken.
Ik heb geen tijd genomen om alles perfect scherp te krijgen, en foto's zijn zonder statief uit de hand gemaakt.
De foto's zijn verkleint tot 15% van het origineel.
Vergrotingen zijn.
0x, 10x, 14x, 16x, en 17x.
Als laatste heb ik een deel geselecteerd van de 17x vergroting die niet verkleind is.
Wellicht dat dit een interessante optie kan zijn voor meerdere mensen die de aanschaf van een Macro lens overwegen.
De kwaliteit van een Marco lens is beter, en tevens zijn Macro lenzen ook voor andere zaken te gebruiken, wat met deze fliters echter niet gaat!
Voordeel van deze lenzen zijn echter weer, dat alle functies van de orginele lens behouden blijven zoals AF en beeld stabilisatie.
Das toch weer net ff duidelijker.
Maar dat is denk ik alleen voor de microscopisch kleine details belangrijk.
Voor determinaties is de set goed genoeg volgens mij?
Maar vergeet niet, dat je die 2 P's in het merkje met het blote oog niet ziet.
Hier nog de pen op +/- ware grote erbij voor het idee.
Hier het oog van willem ii met die set (2.50 - 1841).
Moet wel voldoende zijn denk ik?
Kan hem nog een paar keer vergroten op je pc voor hij onscherp wordt.
Met statief zou het nog veel beter zijn.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in dit forum